۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۰۶۲۰

طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین | سهمیه بنزین دیگر به خودروها اختصاص نمی‌یابد

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودرو‌های تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

به گزارش روبرونیوز، وحید احمدی نماینده مجلس درباره این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین در دولت چهاردهم نخواهیم داشت اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار می‌گیرد گفت: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه‌ای را اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر از سهمیه بنزین بهره می‌برد.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند. اما کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه‌های بنزین شاهد خواهیم بود.

امکان کنترل مصرف با اعطای بنزین به هر نفر

احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را می‌پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می‌برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی می‌خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان می‌پردازند.

حل مشکل خودرو‌های تک سرنشین

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودرو‌های تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می‌شود و افراد می‌توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می‌شود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

دولت چهاردهم برنامه مدونی در حوزه بنزین ارائه کند

وی ادامه داد: روند‌هایی که در بالا توضیح داده شد، در نهایت به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد.

احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد. باید حامل‌های انرژی به عنوان سرمایه ملی برای مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند و از هدررفت آنها جلوگیری به عمل آید.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظر
داغ‌ترین خبرها